Η ΚΑΜΕΡΑ 4Κ ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΤΙΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΜΑΣ, ΛΕΕΙ Ο PAULCAMERON
Πηγή: The American Society of Cinematographers
Ψάχνοντας στο internet, διαπιστώνω ότι ορισμένοι άνθρωποι πιστεύουν με πάθος ότι η κάμερα 4Κ είναι το μέλλον, κι ότι το μέλλον είναι τώρα. Άλλοι φαίνεται να πιστεύουν ότι ο αριθμός της Κ δεν είναι η μόνη – ή ακόμα η πιο σημαντική – παράμετρος. Ίσως να υπάρχουν ίχνη αλήθειας και στις δύο αυτές απόψεις. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι τέτοιου τύπου τίτλοι δεν βοηθούν στο να φωτίσουμε τον δρόμο.
Ο PaulCameron,(ASC) γύρισε πρόσφατα μία διαφήμιση για την SquareSpace χρησιμοποιώντας την κάμερα SonyF55 4K, και κατά τη διάρκεια της συζήτησής μας για τα γυρίσματα, έθεσε ορισμένα ενδιαφέροντα ερωτήματα σχετικά με την υψηλότερη ανάλυση που προσφέρει η συγκεκριμένη κάμερα. Χρησιμοποίησε τους καινούργιους φακούς PanavisionPrimoV, οι οποίοι είναι σχεδιασμένοι για χρήση με ψηφιακές κάμερες. Μια άλλη πρόσφατη δουλειά που έκανε ο Paul ήταν η διαφημιστική καμπάνια “Pencil” της Apple, στην οποία χρειάζονταν φακοί που να μην προσφέρουν καμία, ή σχεδόν καμία, παραμόρφωση.
«Υπάρχουν, βασικά, δύο σχολές σκέψης, σωστά;» λέει ο Paul. «Η μία είναι να στοχεύεις στην απόλυτα καθαρή και ακριβή εικόνα, με τέλεια ανάλυση. Και μετά η άλλη είναι να φιλμάρεις με παλιότερους φακούς, χρησιμοποιώντας λάμψεις, χρωματικές εκτροπές, μέσα κάλυψης και άλλες εγγενείς ιδιοσυγκρασίες.»
«Κάθε αισθητήρας αιχμαλωτίζει τις λάμψεις με διαφορετικό τρόπο,» συνεχίζει ο Paul. «Ίδιος φωτισμός, ίδιοι φακοί, αλλά άλλος αισθητήρας κι έχεις ένα διαφορετικό αποτέλεσμα,» λέει. «Νομίζαμε ότι ήμασταν τέλειοι με τις κάμερες ArriAlexa και RedEpic. Τώρα όμως υπάρχουν η F65, και η F55 4K, και ο αισθητήρας Dragon 6K, και πρέπει να προσαρμοστούμε και να μάθουμε πώς αυτοί οι αισθητήρες αντιδρούν με διαφορετικούς φακούς και άλλα φωτογραφικά εργαλεία.»
«Ας πούμε ότι γυρίζεις ένα μεσαίο πλάνο με φακούς 65mm, με μια ελαφριά εστίαση στο φόντο που σβήνει. Συχνά καταλήγουμε να ‘τραβάμε’ με ανοιχτα διαφράγματα (‘wideopen’) σε ψηφιακή κάμερα για να κάνουμε πιο απαλό το φόντο και να μιμηθούμε την όψη του φιλμ. Υπάρχει όμως μία σημαντική διαφορά μεταξύ της λήψης μ’ ένα CookeS4 σε Alexa κι εκείνης με PrimoVs ή Leicas σε 4K. Θέλεις να ανοίξεις ένα άλλο στοπ για να αφήσεις το φόντο να ‘σβήσει’ ακόμα περισσότερο. Η οπτική είναι οπτική. Αλλά από τη φύση της, η τεχνολογία θα αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα. Είναι τόσο καθαρή. Ακόμα κι αν έχουμε βάλει τους ίδιους φακούς και το ίδιο βάθος πεδίου, μ’ αυτού του είδους την ανάλυση στην 4K, δεν έχουμε την ίδια αίσθηση με πριν.»
Φτάνουμε, δηλαδή, σ’ ένα σημείο όπου η 4K και τα μεταγενέστερά της μοντέλα αλλάζουν τις αντιλήψεις μας;
«Η φυσική αναμορφωτική όψη των μακρινών φακών, με τα χωρίς καμία εστίαση φόντα, δίνει άλλη αίσθηση και φαίνεται αλλιώς στην 4Κ, ακόμα κι αν η οπτική είναι η ίδια,» επαναλαμβάνει ο Paul. «Μ’ όλη αυτή την ανάλυση και κανένα ‘ψεγάδι’, για μένα, είναι διαφορετικό. Και πρέπει να μάθουμε να την χρησιμοποιούμε, να αναπτύξουμε μία νέα ευαισθησία. Με τους αναμορφωτικούς φακούς, μου αρέσει να φωτίζω τα ευρεία πλάνα σε 5.6 ή 8, και μετά χαμηλώνοντας το ND στα τρία στοπ και τη λήψη σε 2.8. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, όταν ξεκινάω το close-up, κάνω λήψη σε 5.6-8. Έτσι, μπορώ να ελέγχω την ποσότητα της απαλής εστίασης στο φόντο για την μεγάλη οθόνη. Τώρα με την 4Κ, ‘βγάζει’ διαφορετική αίσθηση. Χρησιμοποιώ την ψυχολογία του βάθους πεδίου με νέους τρόπους. Οι αρχές με τις οποίες μεγάλωσα αλλάζουν.
«Έχουμε τόσο πολλές επιλογές σε φακούς τώρα, είναι λίγο σαν να έχουν φύγει οι ρόδες,» λέει. «Υπάρχει ακόμα μια εξαιρετική ποσότητα παλιών φακών στα ράφια. Εντωμεταξύ, εμφανίζονται καινούριοι κάθε μέρα. Κάποιοι από τους φακούς που δούλευαν καλά με τις 2Κ δεν καλύπτουν τον αισθητήρα των 4Κ ή συμπεριφέρονται εξίσου καλά στις 4Κ. Το συμπέρασμα είναι ότι ο φακός και το πώς τον χρησιμοποιούμε με οποιαδήποτε τεχνολογία είναι αυτό που τελικά καθορίζει στον μεγαλύτερο βαθμό το ύφος κάποιου. Ακόμα και τώρα, όλα είναι στην ανακάλυψη – σ’ εκείνη τη στιγμή όταν ο φακός που έχεις διαλέξει ‘συγκρούεται’ με το φως. Ας ελπίσουμε ότι οποιοσδήποτε αισθητήρας Κ το αιχμαλωτίζει, θα πάρεις αυτό που βλέπεις.»
Μετάφραση: Μυρτώ Σκαρίπα-Κουκέλλη