Το Σάββατο 9 Νοεμβρίου στο πλαίσιο του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το GSC οργάνωσε Ανοικτή Συζήτηση με το κοινό και με Κινηματογραφιστές που συμμετείχαν με ταινίες τους στο TIFF65.
Στην γεμάτη από σινεφίλ, συνεργάτες, συναδέλφους, σκηνοθέτες, σπουδαστές των σχολών Κινηματογράφου, αλλά και φίλους του GSC, αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, για δυο ώρες οι Δ/τες Φωτογραφίας μίλησαν για την δουλειά τους και απάντησαν σε ερωτήσεις του κοινού.
Στην συζήτηση συμμετείχαν οι: Ολυμπία Μυτιληναίου GSC, Χριστίνα Μουμούρη/GSC, Διονύσης Ευθυμιόπουλος/GSC, Χρήστος Καραμάνης/GSC, Έβαν Μαραγκουδάκης, Θάνος Λυμπερόπουλος, Δημήτρης Λαμπρίδης και μέσω video ο Βλαδίμηρος Subotic/GSC.
Την συζήτηση συντόνισε ο Kριτικός Κινηματογράφου Ρόμπυ Εκσιέλ.
Στην αρχή πήρε τον λόγο ο πρόεδρος του GSC Γιώργος Φρέντζος και ευχαρίστησε για την συνεργασία «το Φεστιβάλ και ιδιαίτερα, τον Ορέστη Ανδρεαδάκη, την Ελιζ Ζαλαντό, την Ελένη Ανδρουτσοπούλου, το τεχνικό τμήμα του φεστιβάλ και τα υπέροχα παιδιά της αίθουσας».
Στη συνέχεια μίλησε για τους σκοπούς και της δράσεις της Ένωσης μεταξύ των οποίων αυτή που ετοιμάζεται, δηλαδή μια «σειρά εκπαιδευτικών-πρακτικών εργαστηρίων (hands-on workshops) επαγγελματικού επιπέδου που θα απευθύνεται σε υποψήφιους βοηθούς χειριστή κάμερας με φιλμ (assistant film camera – AC).
Όλο αυτό με την βοήθεια Μελών Δ/των Φωτογραφίας, βοηθών κάμερας έμπειρων στο φιλμ, χορηγών που θα μας διαθέσουν τις κάμερες και τα εξαρτήματα, τους χώρους και το φιλμ 35mm και 16mm».
Μετά ο Ρόμπι Εκσιέλ ξεκίνησε την παρουσίαση των συμμετεχόντων ξεκινώντας με προβολή σκηνών από τις ταινίες τους.
Όλοι μίλησαν για διάφορα τεχνικά θέματα, για τις κάμερες, τους φακούς, την επιλογή του aspect ratio, την επιλογή της ασπρόμαυρης εικόνας σαν μέσω έκφρασης.
Η Ολυμπία Μυτιληναίου με αφορμή τα γυρίσματα της ταινίας «Quiet Life» στην Σουηδία, Φινλανδία, Εσθονία μίλησε για τις διαφορές στην εργασία σε σχέση με την Ελλάδα. Χαρακτηριστικά ανέφερε για 6ωρη εργασία!
Σε σχετική ερώτηση στον Διονύση Ευθυμιόπουλο μας μίλησε για την χρήση των Shift and Tilt φακών στην ταινία «Θολός Βυθός» και για την επιλογή του.
Η Χριστίνα Μουμούρη μεταξύ άλλων είπε για την δυσκολία να «κουμπώσουν» δυο εξωτερικοί χώροι σε διαφορετικά σημεία σαν να είναι ένας στην ταινία «Ποτάμι».
Ο Θάνος Λυμπερόπουλος εξήγησε γιατί δούλεψε με δυο zoom φακούς και κάδρο 4:3 στην ταινία «Κυνήγι».
Ο Χρήστος Καραμάνης DoP στην ταινία «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο» μας μίλησε για το πόσο βοήθησε η επιλογή του συγκεκριμένου χώρου στην εικόνα, αλλά και το ότι τα περισσότερα οπτικά εφέ έγιναν στο γύρισμα.
Ο Δημήτρης Λαμπρίδης μίλησε για την δουλειά του στην ταινία «KillerWood» και την ανάγκη για μια διαφορετική εικόνα κι έτσι χρησιμοποίησε διαφορετικές κάμερες, ακόμη και κινητό τηλέφωνο.
Την ταινία «Μαλδίβες» ο Έβαν Μαραγκουδάκης την γύρισε σε 16mm film Double X ασπρόμαυρο και εξήγησε αυτή την επιλογή του.
Ο Βλαδίμηρος Subotic που είναι DoP και σκηνοθέτης της ταινίας «Utopolis» μίλησε για την βοήθεια που είχε από τον gaffer του και τους συνεργάτες του στην κάμερα, ωστόσο στην επόμενη ταινία του σαν σκηνοθέτης θα συνεργαστεί με Δ/τη Φωτογραφίας.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε για την συνεργασία των Κινηματογραφιστών με τους colorist και για αυτό μίλησαν από την μεριά τους ο Γρηγόρης Αρβανίτης και ο Άγγελος Μάντζιος.
Η Ολυμπία Μυτιληναίου και η Χριστίνα Μουμούρη σε σχετική ερώτηση για το μικρό ποσοστό συμμετοχής γυναικών στο χώρο του κινηματογράφου μίλησαν για τις συνθήκες δουλειάς, τις αμοιβές και την νοοτροπία της κοινωνίας.
Σε παρέμβασή του ο Χρήστος Καραμάνης επισήμανε ότι αυτό αλλάζει αναφέροντας ότι στις σχολές το ποσοστό φοιτητριών είναι μοιρασμένο με τα αγόρια.
Η συζήτηση προχώρησε με αναφορές στον τρόπο συνεργασίας του Δ/τη Φωτογραφίας με τον σκηνοθέτη αλλά και τους υπόλοιπους καλλιτεχνικούς συντελεστές με γενικό συμπέρασμα από το πάνελ των ομιλητών ότι όλοι οφείλουν να έχουν μια αρμονική συνεργασία με σεβασμό στη δουλειά του καθένα.
Ολόκληρη η συζήτηση, που κινηματογραφήθηκε θα ανέβει στο site της Ένωσης.
Τα click: Motionteam, Παντελής Μαντζανάς, Γιώργος Φρέντζος