Από τον Evan Luzi
Πηγή: The Black and Blue
88 κινηματογραφιστές και μέλη της Ένωσης Αμερικανών Κινηματογραφιστών (ASC) αποκαλύπτουν σκέψεις, συμβουλές, tips και κόλπα που τους βοήθησαν κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής τους καριέρας. Οι απαντήσεις τους ποικίλουν από απλές ως περίπλοκες, από προφανείς ως συγκεκριμένες και από εύκολες ως δύσκολες. Όλες όμως είναι εδώ για να σε βοηθήσουν να εκμεταλλευτείς στο έπακρο την πορεία σου στην κινηματογραφική βιομηχανία.
«Ποια είναι η καλύτερη συμβουλή που πήρες ποτέ;» Αυτή είναι μία ερώτηση που γίνεται συχνά από το περιοδικό AmericanCinematographer στα πλαίσια του αφιερώματος ASCClose-up – μία σειρά συνεντεύξεων με διάφορα μέλη της ASC.
Είναι, επίσης, μία εξαιρετικά δύσκολη ερώτηση, καθώς απαιτεί από τα μέλη της ASC να ψάξουν να βρουν την συμβουλή εκείνη που υπήρξε η σημαντικότερη και αποτελεσματικότερη για τους ίδιους. Δεν ζητούνται απλώς γενικές οδηγίες ή μια καλή συμβουλή, αλλά η καλύτερη συμβουλή.
Μετά από παρότρυνση του αναγνώστη Martin Warrilow, έψαξα τα online αρχεία του περιοδικού και ξεχώρισα τις απαντήσεις 88 διαφορετικών κινηματογραφιστών. Κάποιοι είναι διάσημοι, ενώ άλλοι είναι ακόμα άγνωστοι στο ευρύ κοινό. Ωστόσο, όλοι διαθέτουν μια κρίσιμη εκ των έσω εικόνα της βιομηχανίας, σοφία και γνώση να μοιραστούν που θα μπορούσαν να σας βοηθήσουν στην κινηματογραφική σας καριέρα.
Ετοιμαστείτε, λοιπόν, να διαβάσετε τις σημαντικές γνώσεις που ρίχνουν στο τραπέζι οι 88 αυτοί κινηματογραφιστές και κινηματογραφίστριες…
«Ποια είναι η καλύτερη επαγγελματική συμβουλή που πήρες ποτέ;»
Όταν ήμουν βοηθός κάμεραμαν, ένας από τους ηλεκτρολόγους μου είπε, «Μην τρέχεις στα γυρίσματα» γιατί δείχνεις σ’ όλους ότι μάλλον κάτι έχεις ξεχάσει. Ακόμα και τώρα δεν τρέχω στα γυρίσματα και προσπαθώ να μην ξεχνώ πάρα πολλά πράγματα.
BrunoDelbonnel
«Κρατείστε το απλό». Είναι πάντα εξαιρετικό να δοκιμάζεις ένα καινούργιο μηχάνημα, αλλά μερικές φορές δυο τεχνικοί που τραβάνε την κάμερα πάνω σε μια κουβέρτα είναι ακόμα και σήμερα η καλύτερη λύση.
GlenMacPherson, ASC
«Ποτέ μην προσπερνάς την ευκαιρία να κρατάς το στόμα σου κλειστό!» Αυτό που δεν σου λένε όταν εκπαιδεύεσαι ως κινηματογραφιστής είναι ότι η δουλειά σου είναι 50% διεύθυνση φωτογραφίας και 50% διπλωματία. Έμαθα με τον δύσκολο τρόπο ότι όταν τα πράγματα πάνε στραβά, όπως μερικές φορές συμβαίνει, είναι καλύτερα να σταματήσεις και να αναλογιστείς το τι συμβαίνει και το γιατί συμβαίνει, προτού ανοίξεις το στόμα σου και αρχίσεις να λες ό,τι σου κατέβει. Κανείς δεν θυμάται αυτό που δεν είπες, αλλά όλοι σίγουρα θα θυμούνται αυτό που είπες εν βρασμώ.
BillBennett, ASC
Όταν ήμουν στο πανεπιστήμιο, ήρθε ο NickRay να μας δείξει τις ταινίες του, και εγώ πέρασα ολόκληρη τη νύχτα μιλώντας μαζί του στο λόμπυ κι όχι βλέποντας τις ταινίες. Φεύγοντας, μου είπε, «Να το θυμάσαι, είναι ένας τρόπος ζωής.»
StevenFierberg, ASC
Έμαθα τόσο πολλά διαβάζοντας το AmericanCinematographer, και η καλύτερη επαγγελματική συμβουλή που πήρα ποτέ ήταν από μία συνέντευξη του GordonWillis. Στη συνέντευξη αυτή, τόνιζε πόσο σημαντικό είναι να έχεις πάντα μία οπτική γωνία όταν προσεγγίζεις μια σκηνή. Αυτή είναι η πρώτη ερώτηση που κάνω στον εαυτό μου όταν σχεδιάζω τη λήψη μου: ποια ή ποιανού είναι η οπτική γωνία; Μόλις απαντήσω αυτή την ερώτηση, όλα μπαίνουν στη θέση τους με πολύ μεγαλύτερη ευκολία.
ErnestDickerson, ASC
Η συμβουλή του μοντέρ IrvingLerner: «Άσε εκτός όλα τα πήγαινε-έλα»
JackCouffer, ASC
Υπάρχει μόνο ένας τρόπος να γυρίσεις αυτό το πράγμα: με δύο τρόπους.
BarryMarkowitz, ASC
Η συμβουλή του OwenRoizman: «Δεν υπάρχει λόγος να έχεις ένα ‘εγώ’ σαν άνδρας. Άσε τη δουλειά σου στην οθόνη να είναι το ‘εγώ’ σου.»
CrescenzoNotarile, ASC
Ο JimDanforth μου έμαθε την αξία της κριτικής σκέψης, ειδικά όσον αφορά την προσωπική σου δουλειά και το πώς να την βλέπεις όπως θα τη δει το κοινό. Και κατά τη διάρκεια του TheEmpireStrikesBack, ο GeorgeLucas μου έδειξε μια λήψη από ελικόπτερο και με ρώτησε αν θα μπορούσα να προσθέσω ένα πλάσμα να τρέχει στο έδαφος, κάτι που τότε φαινόταν αδύνατο δεδομένης της κίνησης της κάμερας σε έξι άξονες. Εκείνος μου είπε, «Σκέψου το λίγο», και μετά από 15 λεπτά είχα βρει μια λύση. Αυτό με δίδαξε ότι μια σωστή απάντηση μπορεί να βρίσκεται μόνο μία σκέψη μακριά.
DennisMuren
Μην προσπαθείς να εντυπωσιάσεις. Μείνε πιστός στην ιστορία.
TobiasSchliessler
Από τον GeorgeMiller: «Γίνε απλά τολμηρός, Dino! Γίνε όσο τολμηρός θες!»
DeanSemler, ASC, ACS
Στην αρχή με ενθάρρυνε ο WoodyOmens, ASC. Και ο WalterLassally, BSC, μου έμαθε πολλές κρίσιμες έννοιες κατά τη διάρκεια πολλών project. Εκτίμησα, επίσης, την ευκαιρία να είμαι στα γυρίσματα του FatCity, όπου ο ConradHall έβαζε σε εφαρμογή καινοτόμες ιδέες, όπως τη χρήση φώτων 8Κ(2Χ4Κ) με ομπρέλα για τις σκηνές μάχης. Όσο για το ανεπεξέργαστο υλικό κάθε μέρας, ο JohnHuston έβαζε απλά το κεφάλι κάτω και άκουγε, εμπιστευόμενος τον Conrad να αποδώσει το οπτικό τους σχέδιο.
TomHoughton, ASC
Η συμβουλή αυτή δόθηκε βασικά στον γιο μου όταν ετοιμαζόταν να σκηνοθετήσει την ταινία της διατριβής του στο Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου (AmericanFilmInstitute). Ο JayFortune, ένας Νεοϋορκέζος τεχνικός μαζί με τον οποίο είχαμε μόλις κάνει μία ταινία, του είπε το εξής: «Μην χάνεις ποτέ το χιούμορ σου, ακόμα κι όταν όλα φαίνονται να πηγαίνουν προς την αντίθετη κατεύθυνση.»
DanteSpinotti, ASC, AIC
Η ζωή είναι σαν αεροπλάνο: είτε επιβιβάζεσαι, είτε όχι. Από ‘σένα εξαρτάται.
XavierGrobet, ASC, AMC
Όταν ήμουν πρώτος βοηθός κάμεραμαν σε μια ταινία με τον AdrianBiddle, BSC, του είπα ότι δεν έχω τα σημεία αλλαγής εστίασης, και μου είπε, «Νιώσε τη Δύναμη.» Χρησιμοποιώ πάντα αυτή τη συμβουλή.
DanMindel
Τα άκρα του κάδρου είναι συχνά πιο ενδιαφέροντα από το κέντρο.
LucianoTovoli, ASC, AIC
Την πρώτη μέρα της πρώτης μου δουλειάς ως βοηθός παραγωγής, ο διευθυντής παραγωγής είχε αργήσει και ένας τεχνικός είπε, «Δείχνει έλλειψη εκτίμησης το να είσαι αργοπορημένος στα γυρίσματα.» Αυτό μου έκανε μεγάλη εντύπωση.
RodrigoPrieto, ASC, AMC
Άκου το ένστικτο σου και πίστεψε σε αυτό. Και να θυμάσαι ότι ο άνθρωπος που φροντίζει για το φαγητό σε αυτή τη δουλειά, ίσως να είναι ο παραγωγός της επόμενης.
RobertoSchaefer, ASC, AIC
Μείνε ψύχραιμος, άκου, παρατήρησε και γίνε παράδειγμα με τις πράξεις σου.
JonathanTaylor, ASC
Μην προσπαθείς να γίνεις κάποιος που δεν είσαι.
AlarKivilo, AS, CSC
1) Μάθε να ακούς. 2) Επίλεξε μία δυνατή ιδέα για κάθε ταινία. 3) Κατάλαβε πραγματικά τα κίνητρα σου, το γιατί κάνεις κάτι κι όχι κάτι άλλο, και την κατεύθυνση που παίρνεις στη δουλειά σου.
DariusKhondji, ASC, AFC
Η δουλειά στην κινηματογραφική βιομηχανία είναι σαν έναν αγώνα πάλης: Δεν έχει σημασία πόσες φορές πέφτεις κάτω, αλλά πόσες φορές σηκώνεσαι και συνεχίζεις.
SamNicholson
Ο MichaelClapman μου είπε ότι αν δεν ήθελα να κάνω ένα project, θα πρέπει απλά να διπλασιάσω την τιμή μου – κατ’ αυτό τον τρόπο θα μπορώ να είμαι χαρούμενος κάνοντάς το. Δεν το δοκίμασα ποτέ, αλλά μ’ έκανε να γελάσω.
DavidBoyd, ASC
Να ξέρεις τι θες να δεις στη λήψη πριν σχεδιάσεις τα logistics.
JohnNewby, ASC
Μετά από τα παράπονα ενός ηθοποιού ότι έριχνα πολύ φως στα μάτια του, ο υπεύθυνος παραγωγής με κάλεσε στο γραφείο του για να μου υπενθυμίσει ότι τόσο εγώ, όσο και εκείνος θα μπορούσαμε να απολυθούμε, ο ηθοποιός όμως όχι. Ήταν ένα εξαιρετικό μάθημα στην πολιτική πραγματικότητα.
RobertPrimes, ASC
Από τον GeorgeFolseySr.: «Όποτε πηγαίνεις στην παραγωγή, να τρως καλό πρωινό και να κάθεσαι σε κάθε ευκαιρία.» Καλή συμβουλή.
PeterDeming, ASC
Η διεύθυνση φωτογραφίας είναι 10% διεύθυνση φωτογραφίας και 90% έλεγχος της ουροδόχου κύστης.
SeamusMcGarvey, ASC, BSC
Μην αφεθείς να αποκτήσεις εμμονή με την τεχνολογία. Βρες μία ισορροπία με την δημιουργικότητα.
JerzyZielinski, ASC, PSC
Βρες έναν τρόπο να μην σταματάς να γυρίζεις ταινίες, οτιδήποτε κι αν συμβεί. Κατ’ αυτό τον τρόπο εγώ έμαθα και ωρίμασα.
NewtonThomasSigel, ASC
Ο τεχνικός μου στην Αγγλία, MartinEvans, με συμβούλεψε να μη λέω τίποτα κατά τη διάρκεια των πρώτων τριών εβδομάδων της παραγωγής, αλλά να παρατηρώ και να ακούω. Μακάρι να είχα ακολουθήσει τη συμβουλή του πιο προσεκτικά.
Stephen Goldblatt, ASC, BSC
«Κάθε εταιρεία παραγωγής, κάθε εργαστήριο, κάθε εταιρεία εξοπλισμού και κάθε μέλος της ομάδας (από τον σκηνοθέτη μέχρι το παιδί του catering) είναι οικογένειά σου.»
RussellCarpenter, ASC
Από τον ατζέντη μου: «Να είσαι ο πιο χαρούμενος άνθρωπος στα γυρίσματα.» Είχεδίκιο.
Frank B. Byers
Από τον TimBeiber: «Να εμφανίζεσαι πάντα νωρίς, να μην κάθεσαι ποτέ και να δείχνεις ότι ενδιαφέρεσαι.» Είναι εύκολο να το θυμάσαι και το αποτέλεσμα θα το βρεις μπροστά σου.
JimDenault, ASC
Το μάντρα του LeeRothberg: «Να παραμένεις πάντα ήρεμος, ψύχραιμος και συγκεντρωμένος.»
DejanGeorgevich, ASC
Δεν είμαι σίγουρος για το αν πρόκειται για την καλύτερη συμβουλή, αλλά όταν ξεκίνησα να δουλεύω ως βοηθός κάμεραμαν, ο JoeRuttenberg, ASC, έμενε δίπλα μου. Μια μέρα, με κάλεσε σπίτι του και μου έδειξε τα δύο του Όσκαρ και μου είπε να γίνω μοντέρ γιατί εκείνοι έχουν μεγαλύτερο έλεγχο πάνω στην τέχνη του από τον ίδιο. Αυτό δεν με απέτρεψε από το να γίνω κινηματογραφιστής, αλλά με βοήθησε να συνειδητοποιήσω ότι δεν έχω πλήρη έλεγχο πάνω στο τελειωμένο προϊόν. Είναι ένα μάθημα που μαθαίνω ακόμα.
CharlesMinsky, ASC
Από τον JordanCronenweth: «Να ελαχιστοποιείς τους συμβιβασμούς, να είσαι έτοιμος για την απόρριψη και να κάνεις οικονομία.»
Thomas A. Del Ruth
Από τον παππού μου, CarmineCoppola: «Είναι πιο σημαντικό το τι κάνεις όταν δεν δουλεύεις, παρά όταν δουλεύεις.»
JohnSchwartzman
Η ταινία είναι του σκηνοθέτη. Ο σκηνοθέτης έχει πάντα δίκιο.
FredElmes
Να έχεις ξεκάθαρο όραμα, σχέδιο και στόχο για κάθε σκηνή. Στη συνέχεια, αν φωτίζεις ακολουθώντας το ένστικτό σου, αλλά και την πρόθεσή σου, και αν θέτεις το δικό σου κριτήριο αριστείας, θα βρεις την ικανοποίηση.
ReneOhashi, ASC, CSC
Η συμβουλή που μου δόθηκε την πρώτη μέρα δουλειάς μου στην κινηματογραφική βιομηχανία: Να είσαι πάντα 5 λεπτά νωρίτερα στη δουλειά σου, ποτέ 5 λεπτά αργότερα. Αλλά κυρίως, να ζεις στα άκρα όταν πρόκειται για τη φωτογραφία σου – παίρνε ρίσκα. Αποτύπωσε τις ιδέες σου στο φιλμ και πέσε έξω μερικές φορές – αυτό θα σε κάνει σπουδαίο σκηνοθέτη.
SalvatoreTotino
Επένδυσε στον εαυτό σου, κι αν δεν είσαι διατεθειμένος να ρισκάρεις τα πάντα, τότε μην μπεις στον κόπο να κάνεις τίποτα.
PaulCameron
Μείνε πιστός στον εαυτό σου. Όταν επικρατεί μια τρέλα γύρω σου και αισθάνεσαι ότι πιέζεσαι να συμβιβαστείς με όλα, κάνε αυτό που νιώθεις εσύ σωστό και συμβιβάσου με ό,τι αντέχεις. Στην τελική, ο κόσμος θα σε θυμάται για αυτό που είδε στην οθόνη.
Billy Dickson
Ο MichaelClapman, ASC είπε, « Πρέπει να δίνεις την εντύπωση ότι ξέρεις τι κάνεις ακόμα κι όταν είσαι πέρα για πέρα μπερδεμένος.»
PaulRyan
Δούλευα με τον DonMcAlpine, ASC, ACS, και είχα αρχίσει να χάνω την υπομονή μου βλέποντας τον σκηνοθέτη, τον παραγωγό και τον βοηθό σκηνοθέτη να συζητούν ασταμάτητα το στήσιμο της επόμενης σκηνής. Ο Don γύρισε και μου είπε με την αμίμητη αργόσυρτη Αυστραλέζικη φωνή του, «Χαλάρωσε. Αργά ή γρήγορα θα πρέπει να έρθουν να μιλήσουν και σ’ εμάς.»
AnastasMichos
Όταν δούλευα πρώτη φορά ως κινηματογραφιστής, είχα την τιμή να με επισκεφθεί στα γυρίσματα ο John Alton, ASC. Μου είπε να φωτίζω τους ανθρώπους, όχι τα σκηνικά.
LowellPeterson
Ήταν νομίζω ο SvenNykvist, ASC, που είπε κάποτε, «Παίρνε ρίσκα, αλλά όταν το κάνεις, χαμήλωνε τη ρύθμισή ASA στο φωτόμετρο σου.» Μέχρι σήμερα, ανεξάρτητα από το πόσο φιλμ έχω στην διάθεσή μου, πάντα ρυθμίζω το φωτόμετρο μου μία ρύθμιση χαμηλότερη από εκείνη που προτείνει ο κατασκευαστής.
AlexanderGruszynski
Όταν ξεκινούσα την καριέρα μου, ένας βετεράνος πρώτος βοηθός μου είπε τον εξής κανόνα, «Κάνε τις πρωταγωνίστριές σου να δείχνουν όμορφες, και ομόρφυνε τη μέρα σου.»
AaronSchneider, ASC
Όταν ο σκηνοθέτης GilCates με διάλεξε για να γυρίσει μια ιστορία αγάπης με πρωταγωνιστές τη BeaArthur και τον RichardKiley, μου είπε ότι του άρεσε η δουλειά μου στο TheFly. Του υπενθύμισα ότι τότε ο JeffGoldblum και η GeenaDavis έπαιζαν σε θρίλερ, όχι σε ιστορία αγάπης. Είπε, «Όχι, ήταν ερωτευμένοι, κι αυτό είναι που είδε το κοινό. Μερικές φορές πρέπει κανείς να αγνοεί τις λέξεις και να αφήνει την εικόνα να πει την ιστορία.»
Mark Irwin, ASC, CSC
Από τον JohnFrankenheimer: «Alan, οτιδήποτε και να κάνεις σ’ αυτή τη βιομηχανία, μην αφήσεις ποτέ να σε πιέσουν να γυρίσεις κάτι που ξέρεις εξ αρχής ότι είναι απλά κακό, κάτι που θα καταλήξεις να μετανιώνεις ή να μισείς. Ο απλός κανόνας: μην γυρίζεις αηδίες!»
AlanCaso
Όταν ήθελα να παραιτηθώ από ένα μίζερο show, ο σκηνοθέτης, VirgilVogel, μου είπε, «Μικρέ, μην παραιτείσαι ποτέ. Αν πρέπει να φύγεις, κοίτα να σε απολύσουν. Αν παραιτηθείς, θα το βρίσκεις για πάντα μπροστά σου.»
JohnLindley, ASC
Ο μυθικός τεχνικός George ‘Popeye’ Dahlquist συνήθιζε να λέει στους χειριστές των φώτων, «Παιδιά, αν δεν έρχεστε 10 λεπτά νωρίτερα, θα είστε 10 λεπτά καθυστερημένοι.» Η ετοιμότητα είναι ένα σημαντικό μέρος της δουλειάς μας.
ThomasAckerman
«Να είσαι ο εαυτός σου.» Ήμουν έτοιμος να δώσω συνέντευξη για τον προαναφερθέντα πιλότο, και ήμουν αγχωμένος. Ο καλός μου φίλος DominiqueFortin είπε, «Να είσαι ο εαυτός σου – θα τους αρέσεις.» Δεν προσπάθησα να το παίξω κάποιος άλλος. Νόμιζα ότι η συνέντευξη πήγε χάλια, αλλά στην προετοιμασία, ο παραγωγός μου είπε, «Ήρθες μέσα και μίλησες μόνο για τη δουλειά, και αυτό είναι το μόνο που ένοιαζε τον ChrisCarter.»
PeterWunstorf, ASC
Μια φορά ήμουν καλεσμένος σ’ ένα δείπνο όπου θα ήταν και ο BillyWilder. Με ρώτησε τι έκανα εκείνη την περίοδο, κι εγώ απάντησα, «Α, μια μικρή ταινία.» Είπε, «Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα, υπάρχουν μόνο καλές και κακές ταινίες.» Κατά τ’ άλλα, άκουγα μια εσωτερική φωνή που έλεγε, «Ανάπτυξε όσο περισσότερα ενδιαφέροντα μπορείς, καθώς θα χρειαστεί να γεμίσεις τα μεγάλα κενά ανάμεσα στις ταινίες και να εμπλουτίσεις τη ζωή σου γενικότερα.»
PeterSuschitzky, ASC
Η KateNelligan, μία εξαιρετική ηθοποιός, μου είπε κάποτε ότι αν μπορούσα να φωτίζω όμορφα τις γυναίκες, δεν θα βοηθούσα μόνο τις καριέρες πολλών άλλων, αλλά σίγουρα και τη δική μου.
GabrielBeristain, ASC
Ξόδευε λιγότερα από αυτά που βγάζεις.
Don Burgess, ASC
Από τον HarryStradlingSr.: «Ποτέ μην φοβηθείς να αρπάξεις μια ευκαιρία. Ίσως να είναι το καλύτερο πράγμα που έκανες ποτέ.»
SolNegrin, ASC
Ο μακαρίτης και υπέροχος PhilGersh, ο ατζέντης μου για πολλά χρόνια, έκανε μια λίστα με τους σκηνοθέτες με τους οποίους πρέπει κανείς να αποφύγει να δουλέψει. Δεν θα βγάλω στη δημοσιότητα τη λίστα αυτή. Άρθρα και ανέκδοτα που βγήκαν με το πέρασμα των χρόνων είναι όμως ενδείξεις του πόνου που απέφυγα.
DonaldMcAlpine, ASC
«Να είσαι καλός με τους ανθρώπους που συναντάς όταν γνωρίζεις επιτυχίες γιατί δεν ξέρεις ποιον θα βρεις μπροστά σου όταν έρθει η αποτυχία.»
Ross Berryman, ASC, ACS
Στην ILM, ο DennisMuren, ASC, έλεγε μια απλή, αλλά δυνατή φράση: «Μια λήψη, μια σκέψη.» Όταν αποτυγχάνουμε να κάνουμε τον κρίνο να φαίνεται χρυσός στο σκηνικό, αυτό το απόφθεγμα επιβεβαιώνει την πραγματικότητα.
PeteKozachik, ASC
«Φωτίστε το σκηνικό, και μετά σβήστε τα μισά φώτα και ξεκινήστε το γύρισμα.»
John S. Bartley, ASC, CSC
Όταν ζήτησα από τον FreddieFrancis να μου πει το μυστικό του για τον φαντασμαγορικό φωτισμό, είπε, «Βάλε ένα πολύ μεγάλο φως πάνω από τους φακούς. Και φέρε την Brooke Shields, αν μπορείς.»
BillTaylor, ASC
Χρησιμοποιώντας το spotmeter της Pentax, ο JohnToon μου έμαθε τη σχέση μεταξύ incident και spotreadings. Από τότε χρησιμοποιώ αυτή τη μέθοδο υπολογισμού της έκθεσης.
Stuart Dryburgh, ASC, NZCS
Ο πατέρας μου μού είπε ότι δεν είχε σημασία τι δουλειά θα έκανα, αρκεί να την αγαπούσα. Επίσης, πολύ αργότερα, συνάντησα τον RichardLeiterman στα CSCAwards, όπου είχα μόλις βραβευτεί για τέταρτη συνεχόμενη φορά για μια τηλεοπτική σειρά και ήμουν ενθουσιασμένος. Μου είπε να μην αρχίσω να νιώθω υπερβολικά άνετα και να γυρίσω πίσω στις ΗΠΑ όσο ακόμα μπορώ. Έναν χρόνο αργότερα, είχα χωρίσει και ζούσα στην Καλιφόρνια, τον τόπο καταγωγής μου, κάνοντας την πιο ικανοποιητική δουλειά που είχα κάνει ποτέ και γυρίζοντας μια μεγάλου μήκους ταινία για μεγάλο στούντιο. Από τότε, τόσο η καριέρα μου, όσο και η ζωή μου πηγαίνουν όλο και καλύτερα.
RobMcLachlan, ASC, CSC
[Αυτή η συμβουλή] συνδέεται άμεσα με την πιο αξιομνημόνευτη γκάφα μου. Όταν ο ConradHall, ASC έδωσε μία διάλεξη στο AFI, ρωτήθηκε ποια είναι η μόνη συμβουλή που θα έδινε στους νέους κινηματογραφιστές. Η απάντησή του: «Να κοιμάστε καλά.»
AntonioCalvache, ASC, AEC
Όταν ο Levie μου ζήτησε να δουλέψω στους Corman’s , η αμοιβή ήταν 50 δολάρια τη μέρα. Ο Levie μου είπε, «Δεν πληρώνουν για εμπειρία. Πάρε τη δουλειά και θα γνωρίσεις ανθρώπους.»
RodneyTaylor, ASC
Αμέσως μετά την αποδοχή μου στην ένωση ως οπερατέρ, μου προσφέρθηκε μια δουλειά στη Warner ως βοηθός. Χρειαζόμουν μια επιστολή από τον παραγωγό για να με επανεκτιμήσει. Ο παραγωγός μου είπε ότι θα ήμουν ηλίθιος αν δεν εξασκούσα το επάγγελμά μου ως οπερατέρ γιατί μπορεί να μου έπαιρνε 10 ή και παραπάνω χρόνια για να φτάσω ξανά εκεί. Είχε δίκιο. Ήταν ένας αγώνας. Αλλά καθιέρωσα τον εαυτό μου ως οπερατέρ και είχα σταθερή δουλειά μέσα σ’ έναν χρόνο.
WayneKennan
Κάποτε δούλεψα με τον IrvingPenn, ο οποίος μου είπε έναν απλό κανόνα: το λιγότερο είναι συχνά καλύτερο. Εκείνος χρησιμοποιούσε ένα μονό απαλό φως για τις περισσότερες λήψεις του. Κάναμε κατ’ αυτό τον τρόπο ορισμένες διαφημίσεις για την Pepsi, οι οποίες κέρδισαν πολλά βραβεία Clio.
TorbenJohnke, ASC
Ο πατέρας μου μού είπε: «Να είσαι πάντα προετοιμασμένος, να κάνεις πάντα τη μελέτη σου.» Μπορώ να δώσω τον καλύτερο μου εαυτό μόνο όταν ξέρω τι γίνεται σε μια σκηνή, ποιος είναι ο σκοπός κάθε πλάνου, πώς χρειάζεται να προωθήσει την πλοκή και πώς συνδυάζεται μέσα στο ευρύτερο παζλ του μοντάζ.
ChristianSebaldt, ASC
«Να σε ακολουθούν από σεβασμό, όχι από φόβο.» Λόγια σοφίας του μπαμπά.
Christopher Baffa, ASC
Φρόντιζε πάντα οι συνεργάτες σου να γνωρίζουν πότε δεν είσαι σίγουρος για κάτι. Είναι πολύ καλύτερο από το να εξηγείς γιατί έγινε κάποιο λάθος.
SteveGainer, ASC
Να μαθαίνεις από τα λάθη σου, όχι από τις επιτυχίες σου.
ShellyJohnson, ASC
Όλοι μπορούμε να αντικατασταθούμε.
RonFortunato, ASC
Η φράση «Είναι μόνο μια ταινία» σε συνδυασμό με τη φράση «Θα περάσει κι αυτό,» το κάνει να φαίνεται πιο εύκολο.
JohnHora, ASC
Στην αρχή της καριέρας μου, όταν δούλευα ως βοηθός σε διαφημίσεις, βρέθηκα να κάθομαι πάνω σ’ έναν γερανό Titan δίπλα τον μεγάλο PhilLathrop, ASC, περιμένοντας τη δύση του ηλίου για να τραβήξουμε ένα όμορφο πλάνο με αυτοκίνητα. Εκείνος περίμενε υπομονετικά πίσω από τους φακούς. Έσκυψα προς το μέρος του και του είπα, «Μόλις ξεκίνησα να δουλεύω στη βιομηχανία και ελπίζω κάποια μέρα να γίνω διευθυντής φωτογραφίας. Τι συμβουλή θα μου δίνατε;» Με κοίταξε τόσο επίμονα που ένιωσα ότι πέφτω από τον γερανό. «Μόνο ένα πράγμα, μικρέ,» μου είπε. «Να κάθεσαι όποτε μπορείς.»
JohnBailey, ASC
Μη φοβάσαι να πιέσεις και να εμπιστευτείς τον εαυτό σου.
BillRoe, ASC
Εκείνο που σε καθιστά σκηνοθέτη είναι η πράξη του να κάνεις ταινίες.
DavidStump, ASC
Ποτέ μην εγκαταλείπεις. Κράτα πάντα τη θετική σου διάθεση. Προσοχή στη λεπτομέρεια.
RichardCrudo, ASC
Ποτέ μην το παίρνεις προσωπικά όταν σε απορρίπτουν για μια δουλειά. Υπάρχουν τόσο πολλοί κινηματογραφιστές που κυνηγούν τόσο λίγες δουλειές, και τόσο πολλοί παράγοντες που παίζουν ρόλο και οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με το ταλέντο του καθενός.
NancySchreiber, ASC
Δεν υπάρχουν ποτέ προβλήματα, μόνο λύσεις.
VincentCox, ASC
Με είχαν καλέσει μαζί με άλλους κινηματογραφιστές να συμμετάσχουμε στα γυρίσματα της ταινία TheLastWaltz, για την οποία ο σκηνοθέτης MartinScorsese ετοίμαζε ένα λεπτομερές σενάριο λήψεων για κάθε θέση της κάμερας και κάθε ερμηνευτή. Ο DavidMyers, ένας επιτυχημένος και σοφός κάμεραμαν με πολύ μεγαλύτερη εμπειρία από τη δική μου τότε, με πήρε στην άκρη και ψιθύρισε, «Ακολούθησε το ένστικτό σου.» Η συμβουλή του είναι μαζί μου μέχρι σήμερα.
HiroNarita, ASC
Ενώ δούλευα στις κατασκευές με τον πατέρα μου, μου είπε ότι αν έδινα στους καταναλωτές περισσότερα από αυτά που είχαν ζητήσει, όχι μόνο θα επέστρεφαν, αλλά και δεν θα διαπραγματεύονταν καθόλου τον λογαριασμό. Δούλεψα με ορισμένους πελάτες από τις ίδιες διαφημιστικές εταιρείες για 30 χρόνια.
RonDexter, ASC
Στην αρχή της καριέρας μου, ένας γέρος βετεράνος μου είπε, «Η [κινηματογραφική] βιομηχανία έχει πολύ πλάκα, αλλά ποτέ μην ξεχνάς ότι είναι μια επιχείρηση όπου κάθε δευτερόλεπτο ξοδεύονται πάρα πολλά χρήματα. Μην χαλαρώνεις όταν δεν έχεις δουλειά, και αν τεντώνεις τα χέρια σου και δεν αγγίζεις την κάμερα, τότε είσαι μάλλον στο λάθος μέρος.» Καλή συμβουλή για να θυμάμαι.
CraigDiBona, ASC
Το μόνο που έχει κανείς πραγματικά σ’ αυτή τη δουλειά είναι η φήμη ότι είναι ένα άτομο άξιο εμπιστοσύνης.
PaulMaibaum, ASC
Κάνε φίλους νωρίς ώστε να μπορείς να έχεις συμμάχους μέσα σ’ αυτή τη βιομηχανία. Είναι αυτοί που θα σε καλέσουν πρώτοι.
Karl Walter Lindenlaub, ASC
Πάντα να βλέπεις τις λήψεις της ημέρας που πέρασε. Ίσως ακούγεται χαζό, αλλά πολλές φορές, ειδικά σήμερα, δεν έχεις ποτέ την ευκαιρία να δεις πώς μια λήψη θα δείχνει στη μεγάλη οθόνη.
David B. Nowell, ASC
«Ο μόνος λόγος για τον οποίο μπορείς να αργήσεις είναι να είσαι νεκρός.» Αυτή η φράση εντυπώθηκε μέσα μου από τον MelLondon ή FreddieYoung, BSC.
JonFauer, ASC
Πάντα να προσπαθείς για την τελειότητα σε κάθε εικόνα που δημιουργείς, όχι τόσο από τεχνικής άποψης, αλλά περισσότερο από την άποψη του να έχεις καταλάβει πλήρως τι προσπαθείς να αποδώσεις.
KeesVanOostrum, ASC
Μια συμβουλή που έδωσα στον εαυτό μου ήταν να μην ακολουθώ καθόλου κανόνες. Μία άλλη, από τον Jean-JacquesAnnaud, είναι, «Πάντα να φοράς τα κατάλληλα παπούτσια στα γυρίσματα.»
Philippe Rousselot, ASC, AFC
Τώρα είναι η σειρά σας να απαντήσετε
Αν και ορισμένοι από τους παραπάνω κινηματογραφιστές μπορεί να μην έχουν τη αναγνωρισιμότητα ή το μυθικό status του RogerDeakins, χρειάζεται εξαιρετική αφοσίωση και πολλά χρόνια εμπειρίας για να μπορέσεις να γίνεις μέλος της ASC. Άρα είναι κάτι που το έχουν κερδίσει με την αξία τους. Και αν τους έκανες την ίδια ερώτηση στην αρχή της καριέρας τους, οι απαντήσεις θα ήταν μάλλον διαφορετικές – αλλά καμία δεν θα ήταν λανθασμένη.
Στα διαφορετικά στάδια της καριέρας μας, άλλες συμβουλές μας είναι χρήσιμες. Είναι η εμπειρία και η γνώση που προκύπτει εκ των υστέρων, τα οποία μας βοηθά να δούμε καθαρά ποια είναι η ‘καλύτερη’ συμβουλή – τι σας δίδαξε τα περισσότερα κατά τη διάρκεια των χρόνων;
Οι παραπάνω απαντήσεις καλύπτουν ένα μεγάλο εύρος θεμάτων – από την κοινωνική δικτύωση μέχρι το setiquetteκαι τα μαθήματα ζωής – και ωστόσο όλες τους είναι εξαιρετικά σημαντικές για τις δουλειές μας στην κινηματογραφική βιομηχανία.
Κι έτσι, θα ήθελα να σας ρωτήσω, ανεξάρτητα από την εμπειρίας σας, ποια είναι η καλύτερη επαγγελματική συμβουλή που σας δόθηκε ποτέ; Ή εναλλακτικά, ποια είναι η καλύτερη συμβουλή που διαβάσατε εδώ;
Στείλτε την απάντηση σας στο https://www.theblackandblue.com/2013/12/16/88-cinematographers-advice/
ή στο contact[at]gsc.staging.gr αντικαθιστώντας το [at] με @
Μετάφραση: Μυρτώ Σκαρίπα-Κουκέλλη